MARIA LARSSON

Jag och Helena satte oss och tittade på en film som vi hyrt. Tror ganska många har hört talas om den. Maria Larssons eviga ögonblick.

Den var bättre än vad jag förväntat mig. Men dock ingen tiopoängare. Filmen berör dock mer när man vet att den är verklighetsbaserad. Och jag är ju även en mediatönt och tyckte därför det var häftigt att se lite hur den gamla fotografiken såg ut. Hennes bilder var jättefina, men jag håller mig nog till ett minneskort i datorn. Har framkallat bilder på gammalt vis med mörkerrum och shit i skolan, och jag tror inte jag har det tålamodet, hehe.

Filmen handlar om Maria Larsson (Maria Heiskanen) som bor i Malmö med sin man (Mikael Persbrandt) och en massa barn. Den utspelar sig i början av 1900-talet. Mannen slåss, super & knullar runt. Hon gör allt förutom det. Det är krig, hon tar bilder med en gammal kamera, möter någon dansk fotograf osv osv.

Filmen har nominerats till en rad olika priser som t.ex. en Golden Globe. Filmen var även Sveriges Oscarsbidrag. Den nominerades i samtliga åtta kategorier till Guldbaggegalan där den vann fem av dessa. Så svenska folket verkar iaf gilla filmen. Kan vara för att jag är lite trög eller att den bara inte är riktigt klassad som tonårsfilm som jag inte var helt hundra till den. Men jag ger den 7,5 av 10.



,tove


Kommentarer
Postat av: aqve

svar: ja visst är dom bra?:) dessutom är dom så sjukt trevliga och intresserar sig verkligen för när man pratar med dom. dessutom klipper dom exakt som man säger till dom och fixar (fönar, tuperar, sprayar) när dom är klara så man kan känna sig riktigt snygg när man kommer ut därifrån! STORT plus i kanten!

2010-01-09 @ 00:46:12
URL: http://aqve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0