TULLERUM

Nu har ellen skrivit TVÅ inlägg. Tycker ändå att det är stor bedrift för att vara henne :) Darför tänker jag skriva igen, men har bestämt mig att skriva mellan ellens, alltså om vartannat. Så nu tänker jag skriva ett om saker jag vill hissa. & det är mer specifikt en sak. Vårt land - Tullerum.

Egentligen är det mormor & morfars land, men vi är där hela släkten så därför säger jag vårt land.

Det finns fyra olika dagar jag vill hissa med det.

1. Den där varma sommardagen. Soligt & jättevarmt. Man tar cykeln ner till sjön mellan alla röda, fina, och små hus. När man kommit ner till sjön åker man ut med båten till mormors klippa. En liten ö som är jättefin. Man ligger och solar på båten, äter picknick, går upp i "skogen" och plockar blåbär & smultron. Vi badar i sjön med sveriges renaste vatten. Det går t.o.m att dricka! På eftermiddagen runt 4 åker vi hem och går upp till stugan igen. Då sätter morfar på grillen och hela området luktar nyklippt gräs och grillat kött, lovely! Man går runt i trädgården och letar efter smultron som kan hittas överallt. På kvällen spelar vi kort och myser utan datorer och ibland tv & mobiler.

2. Den där morgonen innan den varma sommardagen. Runt sju-åtta då solen har gått upp på andra sidan huset. Man står på altanen och sträcker på sig samtidigt som man blickar ut över havet och alla gröna träd och blommor. Det är dagg i gräset och fåglarna kvittrar som bara den & det luktar underbart!

3. Den där soliga dagen på våren. Det håller på att bli varmt, man kan inte gå utan jacka men det är för varmt med den. Fåglarna är som kvittifierade och vi äter påskmat. Fjädrar är uppsatta i buskar lite här och var. Jag och lillkusinen går ut och plockar vitsippor, blåsippor och tussilago.

4. Den där sommardagen då det spöregnar hela tiden. När man går inne och myser med en brasa medan man hör regnet smattra på rutor och tak. Man kan inte göra så mycket förutom att spela kort med familjen och läsa. Vilket då och då kan vara så himla skönt! När regnet väl tar uppehåll luktar allt så friskt och gott.

Med detta vill jag bara säga hur mycket jag älskar "vårt" land. & hur mycket jag saknar det! Speciellt såhär års när vädret alltid suger och det är kallt.

Förlåt om det är mycket felstavningar, hinner inte kolla igenom texten. För nu ska jag iväg på lektion, ciao!

,t

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag blir tårögd...!!

Ska be mormor läsa ditt inlägg!!

2009-12-09 @ 15:02:05
Postat av: Anonym

Lägg in lite bilder oxå, så folk fattar..:-)..hur härligt det är där

2009-12-09 @ 15:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0